سبک خراسانى سروده هاى شفیعى کدکنى
نویسنده
چکیده مقاله:
ساختار شعر معاصر فارسى در طول حیات خویش از نفوذ زبانى و ادبى برکنار نمانده و خواسته یا ناخواسته تحت سیطره گذشته زبان فارسى و به طور مشخص زبان خراسانى در شعر بعضى از شاعران نوپرداز قرار گرفتهاست. شفیعى کدکنى از سرایندگانى است که با توجه به ارادتى که به زبان کهن خراسانى دارد، توانسته با بهرهگیرى از قریحه ذاتى و اکتسابى خود در بهکارگیرى امکانات آن زبان از یک طرف رونقى به زبان شاعرى خویش بخشد و از طرف دیگر ظرفیتهاى جدیدى را به شعر و زبان فارسى وارد کند. هدف این نوشتار بررسى نشانههاى زبانى و ادبى سبک خراسانى در شعر شفیعى کدکنى به روش کتابخانهاى و اسنادى است، تا نشان دهد که او با تکیه بر زبان مادرى و دانش آکادمیک خود که از توغّل در متون کهن و ادبیات خراسان به دست آمده، چگونه توانسته با پیوند این عناصر زبانى گذشته با زبان امروزى، زبانى مشخص ومتمایز بیافریند و ضمن تلفیق شعر خراسانى با نیمایى هم به حفظ هویت تاریخى واژگان فارسى کمک کند و هم در لابهلاى پایبندى خود به ادب و فرهنگ خراسان، شاعرانِ جوان پس از خود را به مطالعه و جستجو در گذشته شعر فارسى ترغیب کند.
منابع مشابه
بینامتنیت و نقیضه سازى در شعر شفیعى کدکنى (م. سرشک)
در شعر و ادبیات همیشه شاعران و نویسندگانى بودهاند که اندیشه و کلامشان متأثر از متون گذشته بودهاست. این رابطه، یکى از شاخههاى بینامتنیت شمرده مىشود و در میان روابط بینامتنى که یک اثر ادبى مىتواند با آثار پیش از خود داشته باشد، نقیضهسازى جایگاه ویژهاى دارد. این تمهید موجد رابطه پیچیدهترى میان متون گشته و شاعر به واسطه آن چیزى بیش از یک تقلید یا وابستگى صرف را به مخاطب ارائه مىدهد. در ادب...
متن کاملنارسائى ها در معانى لغات و تعبیرات منطق الطیر شیخ عطار به تصحیح دکتر محمدرضا شفیعى کدکنى
در فایل اصل مقاله موجود است
متن کاملسبک شناسی سروده «أوراس» عبدالمعطی حجازی
سرودة اوراس از جمله سرودههای مهم و ماندگار شعر معاصر عربی، اثر «احمد عبد المعطی حجازی» است که ضمن تمرکز شاعر بر شکست پی در پیِ عربها و ترسیم سیر قهقرایی آن امت، میکوشد از انقلاب الجزائر الهام گیرد تا نسل امروز را به رستاخیز و قیام وادارد. حجازی در این سروده مروری دردمندانه از سرگذشت امت عربی به مخاطب ارائه میدهد؛ اینکه چگونه از آن عزت و عظمت نخستین دور ماندند و به تباهی کشیده شدند، شایسته اس...
متن کاملسبک شناسی سروده های محمود درویش
محمود درویش، سرایندة معاصر شعر مقاومت فلسطین، بسان سرایندگان شعر سپید و آزاد فارسی، با رهایی از پایبندی به وزن و قافیة شعر سنتی، سخن رانده است؛ او که دفاع از مردم ستمدیده و دشمنی با رژیم صهیونیستی بر قصایدش سایه افکنده، به اشعارش روح حماسی و مقاومت بخشیده است. در این مقاله، سرودههای درویش، از نگاه سبکشناسی سیروس شمیسا و بر اساس سطوح سه گانة زبانی، فکری، و ادبی مورد بررسی قرار میگیرند؛ موسیقی...
متن کاملمعارضه یکى از ویژگى هاى مهم سبک هندى
اگر نگاهى گذرا به تذکرههاى نوشته شده در عهد صفوى داشته باشیم، این نکته به خوبى آشکار مىشود که شاعران این دوره، در نقدِ شعر دستى توانا داشته و هر کدام به گونهاى، سعى در نقد اشعار دیگرى داشتهاند، این نقدها باعث ایجاد یک ویژگى سبکى مهم در شعر این دوره شده است، ویژگى مورد نظر؛ معارضه شعراء با یکدیگر و به عبارتى نقد شعر با شعر است که به صورتهاى مختلفى در شعر این دوره دیده مىشود. شاعران سبک هندى...
متن کاملواکاوی زندان سروده های ابراهیم مقادمه بر مبنای مؤلفه های سبک شناسی لایهای
زندان سروده، در ماهیت خویش شرح رنج و اندوه و دلتنگیهای یک شاعر دربند است، اما اینگونۀ غنایی نزد ابراهیم مقادمه شاعر، مبارز و شهید فلسطینی همچون دیگر روشنفکران این دیار سوای از انعکاس رنج و اندوه، شعری انگیزاننده است که با برانگیختن شور مبارزه و مقاومت در وجود انسان مظلوم فلسطینی دریچهای از امید به روی او میگشاید و به افق روشن آزادی و پیروزی رهنمون میسازد. در پژوهش حاضر برآنیم باروشی توصیفی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 4 شماره 12
صفحات 39- 66
تاریخ انتشار 2013-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023